Vanliga frågor om införandet av abonnemang
Varför inför ni abonnemang?
Det tidigare bolaget bakom Ngenic Tune gick i konkurs i april 2025 (Ngenic AB). Anledningen var i sin enkelhet att det gick inte längre att driva tjänsten hållbart genom att bara sälja hårdvara. Drift, support, servrar och vidareutveckling kostar pengar varje månad – oavsett hur länge sedan någon köpte produkten. Det här görs alltså i ett nytt bolag som heter Ngenic Energi AB.
Vad händer om jag inte tecknar abonnemang?
Om du inte aktiverar abonnemanget senast den 1 augusti 2025 kommer tjänsten att sluta styra, men du kan fortfarande se nuvarande mätvärden i appen. Via vissa återförsäljare kan annat datum gälla.
Gäller det här även kunder som redan har köpt Ngenic Tune till fullpris?
Ja tyvärr. Tidigare Ngenic AB gick i konkurs. Nu är det ett nytt bolag (Ngenic Energi AB) som driver tjänsten vidare. För att det ska vara möjlig behöver vi införa en abonnemangsmodell för alla – både nya och gamla användare. Vi rabatterar abonnemangen till alla som redan har köpt sin hårdvara.
Varför ska jag betala månadsavgift för något jag redan köpt?
Vi förstår att det känns frustrerande. Men efter konkursen finns det ingen ekonomisk möjlighet att driva tjänsten utan löpande intäkter. Den tidigare engångsbetalningen täckte inte driften – vilket är just varför bolaget gick i konkurs. Vi är dock övertygade om att besparing + övrig nytta är större än månadskostnaden och är mycket tacksamma för fortsatt stöd!
Vad kostar abonnemanget för mig som redan har hårdvaran?
Om du redan har hårdvaran för Ngenic Tune sedan före maj 2025 får du ett rabatterat pris:
- Bas: 49 kr/månad – för komfort, energibesparing och historik
- Standard: 79 kr/månad – inkluderar även elprisstyrning (för dig med timprisavtal och elbaserad uppvärmning)
Just nu: Väljer du årsabonnemang får du 14 månader för priset av 10, vilket vilket blir 56 kr/mån med elprisstyrning eller 35 kr/mån utan.
Alla som tecknar detta under 2025 får ett löfte om att vi inte ändrar priset på minst 3 år.
Jag har två eller flera Tune-system på samma konto. Behöver jag två abonnemang?
Nej. Så länge systemen är kopplade till samma konto räcker ett abonnemang.
Vad kostar det för nya kunder?
- Standard utan elprisstyrning: 99 kr/månad
- Standard med elprisstyrning: 159 kr/månad
I detta ingår även hyra av hårdvara, till skillnad från de kunder som redan äger sin hårdvara sedan tidigare.
Hur tecknar jag abonnemang?
Gå till: ngenic.se/abonnemang
Logga in med samma användare som du har i appen. Observera att det måste vara den huvudsakliga användaren (inte en inbjuden användare).
Varför har jag inte fått något meddelande om detta!?
Det kan bero på att du har köpt eller hyrt hårdvaran av någon annan än direkt från Ngenic. Du kan avvakta lite eller höra av dig till din återförsöljare. Det kan bli aktuellt att få ett abonnemang via vissa återförsäljare.
Alla som har köpt Ngneic Tune-systemet via Tibber kan teckna via https://account.ngenic.se/
Det går inte att göra ännu, men från och med senast den 15:e augusti är det möjligt. Vi uppdaterar även informationen här när det är möjligt.
Rabatten dyker inte upp för mig? :(
Det kan bero på att din användare inte är en den huvudsakliga användaren. Det kan du kontrollera i Ngenic Tune-appen om du t.ex. kan bjuda in nya användare via inställningar -> Användare.
Kontakta oss om så är fallet. support@ngenic.se
Svårt att betala efter inloggning?
Om du inte ser något erbjudande kan det bero på att vi ännu inte har slutfört aktiveringen för vissa användare som köpt systemet via återförsäljare.
Har du problem med kortbetalningen?
Dubbelkolla i så fall att din internetbank tillåter kortköp online. Vi använder två pålitliga tjänster: ChargeBee för abonnemangshantering och Stripe för kortbetalning.