Innegivare/styrdosa/gateway saknar kontakt

Innegivaren saknar kontakt

  • Gör en reset av innegivaren: Öppna bakstycket på innegivaren med en platt skruvmejsel och använd ett gem för att trycka ned i det lilla hålet. Batterierna ska vara inkopplade under tiden.
  • Kontrollera ifall batterierna är på väg att ta slut. Den behöver två AAA-batterier.
  • Gör innegivaren strömlös ett tag genom att ta ur batterierna och sätta i dem igen efter en liten stund. Se även till att de sitter bra.

Styrdosan saknar kontakt

  • Gör reset på styrdosan: Ta ett gem och klicka i det lilla hålet med ett gem på ena kortsidan av styrdosan. Hålet är där Y-kabeln ansluts och när du har gjort det ska den blinka blått och sedan grönt på motsatt sida. Om den inte blinkar alls på den motsatta sidan efter reset så kanske batterierna är slut.
  • Kontrollera batteriet i styrdosan. Den behöver två AAA-batterier.
  • Kontrollera radiokontakten: flytta lite på gatewayen eller styrdosan och se till att ingen av dessa är omslutna av metall.
  • Om styrdosan har kontakt men du inte får någon utetemperatur så kanske det är glapp i Y-kabeln.

Gatewayen saknar kontakt

  • Kontrollera internetanslutningen.
  • Starta om gatewayen genom att göra den strömlös i 15 sekunder.
  • Kontrollera din router, fungerar andra enheter inkopplade i samma uttag?
  • Testa en annan LAN-port i din router.
  • Testa att byta ut LAN-kabeln. Vi rekommenderar att använda en av typen "Cat 6".
  • Testa att uppdatera din router.
  • Kontrollera att den är ansluten till din router och inte till ditt fibermodem t.ex.
  • Se till att följande portar är öppna i din router/firewall: NTP (port 123), HTTP & HTTPS (port 80 & 443). Detta är nödvändigt för korrekt kommunikation med gatewayen.
  • Kontrollera att din DHCP-server fungerar korrekt. Gatewayen behöver en IP-adress från DHCP-servern för att kunna ansluta korrekt. Om du har andra enheter i nätverket, kan du försöka att tilldela dem en IP-adress för att se om DHCP fungerar.
  • Om gatewayen inte lyser kan det tyda på ett problem med hårdvaran eller strömadaptern. Använd endast den medföljande strömadaptern som följer med Ngenic Tune, eller en officiell ersättningsadapter.
  • Kontakta support@ngenic.se med information om din router så kanske vi kan hjälpa dig.

Nya enheter saknar kontakt

  • Om styrdosan eller innegivaren som aldrig tidigare varit ihopparad med gatewayen så kontrollera att gatewayen är online och är i installationsläget (lyser grönt). Detta gör att den kan paras ihop med en nya enheter. Genom att klicka på knappen med ett gem i det lilla hålet på gatewayen så kan du aktivera installationsläget så att den lyser grönt. Efter det kan du testa reset igen på styrdosan eller innegivaren. Återuppta sedan installationsflödet om det inte är klart. Via appen eller via installation.ngenic.se


  • För byta ut en befintlig styrdosan/innegivare mot en ny trycker du på pilarna uppe i det högra hörnet i menyn för styrdosan. Den hittar du i Ngenic Tune-appen under:

    Inställningar → Ngenic Tune → Styrdosa/Innegivare → .

    När detta utbytes-guiden startas så kommer din gateway att automatiskt gå in i installationsläget (grönt ljus från gatewayen).

Fick du svar på din fråga? Tack för din feedback Ett problem uppstod när din feedback skulle skickas. Vänligen försök igen.

Behöver du mer hjälp? Kontakta oss Kontakta oss